Blog > [Poradnik] Biura podróży w grze o autobusach Buslo
🌍 Biura podróży: poradnik

Buslo 1.0: Biura Podróży to największa aktualizacja w całej historii gry o autobusach Buslo. Żadna inna funkcja dotychczas nie miała tak dużego wpływu na balans ekonomiczny gry. Niniejszy poradnik wyjaśnia tę skomplikowaną i wciągającą mechanikę. Koniecznie zapisz go na później, by móc do niego wrócić. Poradnik będzie aktualizowany w miarę aktualizacji mechaniki.
🚍 Jak zacząć?
Na początek przejdź do biur podróży, klikając ikonkę na ekranie głównym gry w prawym dolnym rogu.

Po otwarciu okna biur podróży w grze Buslo, wybierz przycisk „utwórz wyjazd”.

Teraz będziesz mógł wybrać na mapie dowolne miejsce, miasto, miejscowość – gdziekolwiek chcesz, skąd wyruszy Twoja wycieczka. To miejsce stanie się automatycznie miejscem wyjazdu i powrotu wycieczki. Po kliknięciu na mapie, pojawi się dymek z nazwą wybranej miejscowości oraz przycisk „zatwierdź”. Kliknij go aby przejść do etapu wyboru atrakcji (tzw. POI – z angielskiego: point of interest).

Każdy wyjazd należy zacząć od wyboru miejsca na mapie, z którego wyruszy wycieczka. Od samego początku jest to element istotny strategicznie. System sam rozpoznaje miejscowość, z której następuje wyjazd. To ta miejscowość determinuje, ilu potencjalnych klientów znajdzie się w zasięgu wycieczki. To jednak nie wszystko, ponieważ oprócz potencjalnej liczby klientów, liczy się odległość od bazy Twojej firmy. Ta zasada motywuje do działania w swoim regionie.
🎯 Wybór atrakcji – POI
Po wybraniu miejsca wyjazdu, etap drugi to wybór atrakcji dla swoich klientów. Kościół? Zoo? Muzeum? Każdy typ atrakcji pociąga za sobą określoną grupę klientów i wymaga dostosowania rozkładu jazdy.
Kliknij na mapie w dowolnym miejscu, gdzie chciałbyś dodać atrakcje (POI) dla swoich klientów. System wyświetli Ci na mapie wszystkie POI w promieniu 5 km od miejsca kliknięcia. Podzielone są na trzy kategorie:
- bezpłatne atrakcje – POI (fioletowe kropki)
- płatne atrakcje – POI (złote kropki)
- noclegi (hotele, schroniska górskie – kropki w kolorze morskim)

Teraz po prostu kliknij wybrany POI, aby dodać go do wycieczki. Po pomyślnym dodaniu go do wycieczki, wyświetli się nad nim dymek z numerem (np. #2), oznaczający kolejność na wycieczce.
Aby poznać cenę atrakcji, należy wcześniej dodać ją do trasy, przejść do tworzenia rozkładu jazdy, uzupełnić wszystkie dane w kreatorze i przejść do podsumowania. Każdy atrakcja ma cenę za jedno miejsce (o miejscach na wycieczkach w dalszej części)
Dodawaj je w kolejności zgodnej z planem, który masz w głowie. W każdej chwili możesz podejrzeć dodane POI klikając ptaszek w prawym dolnym rogu, otworzy się kreator wycieczki z rozkładem jazdy z tabelką z Twoimi POI zgodnymi z kolejnością dodania. POI należy dodawać zgodnie z kolejnością, nie ma możliwości przesuwania kolejności. POI można usunąć z poziomu mapy (np. po zamknięciu okna tworzenia rozkładu jazdy) za pomocą czerwonego krzyżyka w dymku nad poszczególnymi POI (kolejność zaktualizuje się automatycznie). Samo zamknięcie okna z rozkładem jazdy, nie powoduje skasowania dodanych POI ani miejsca startu/końca wycieczki – aby wyjść z trybu i anulować wszystkie punkty należy skorzystać z przycisku „x” w prawym dolnym rogu.
Wszystkie atrakcje (płatne i bezpłatne) podzielone są na typy. Każdy z typów wymaga odwiedzin w tak zwanych Golden Hours (złotych godzinach). System premiuje za ustalenie rozkładu jazdy tak, aby klienci odwiedzili atrakcje w określonych godzinach, karze zaś za nietrafione godziny.
Uzupełniając rozkład jazdy podajesz tylko godziny odjazdów z poszczególnych miejsc. Uzupełniasz godzinę odjazdu z miejsca startu np. 07:00, system automatycznie przelicza czasy przejazdu i pobytu. Do każdej atrakcji możesz dodać dowolną godzinę odjazdu, system wyświetla w kolumnie „pobyt” informację o czasie, który Twoi klienci spędzą w POI (o czasie pobytu za chwilę). Jak napisano, ważne w każdym miejscu wycieczki są golden hours i pobyt – to są dwa kluczowe czynniki, które podlegają ocenie jeśli chodzi o POI.
Jeśli podasz godzinę odjazdu przed godziną przyjazdu, system to uwzględni automatycznie i zaliczone to zostanie do noclegu (pod warunkiem, że będzie to POI w kolorze morskim – hotel/schronisko). Zwracaj szczególną uwagę na liczby w kolumnie „pobyt”, jeden błąd może kosztować bardzo niską ocenę wycieczki.
Każdy typ POI ma zdefiniowany oczekiwany czas pobytu — inny czas będzie dla muzeum, inny dla zoo, a inny dla hoteli. To, jaki czas pobytu ustalić w rozkładzie jazdy, musisz jednak odkryć sam metodą prób i błędów, nie ma i nie będzie w tym zakresie wskazówek – jest to kluczowa wartość dla punktacji każdej wycieczki i zadowolenia klientów, którą każdy touroperator powinien poznać samodzielnie.
Dodatkowo niektóre typy atrakcji wymagają opłaty. W systemie uwzględnione są także hotele (1–5 gwiazdek). One również mają swoje Golden Hours oraz czas pobytu, a sama cena noclegu uzależniona jest od klasy hotelu.
Typy, orientacyjne Golden Hours oraz informacja o płatności opisane są w tabeli:
| Typ atrakcji | Czy płatna | Pora dnia (Golden Hours) |
|---|---|---|
| Muzeum | ✅ Tak | Rano – popołudnie |
| Zamek / Pałac | ✅ Tak | Rano – popołudnie |
| Fort / Twierdza | ✅ Tak | Rano – popołudnie |
| Teatr / Opera | ✅ Tak | Wieczór |
| Park rozrywki | ✅ Tak | Cały dzień |
| Ogród zoologiczny | ✅ Tak | Rano – popołudnie |
| Punkt widokowy | ❌ Nie | Cały dzień |
| Plac miejski / Rynek | ❌ Nie | Cały dzień |
| Pomnik / Tablica pamiątkowa | ❌ Nie | Cały dzień |
| Kościół / Świątynia | ❌ Nie | Cały dzień |
| Most / Kładka | ❌ Nie | Całą dobę |
| Schronisko górskie | ✅ Tak | Wieczór – poranek (nocleg) |
| Hotel / Nocleg | ✅ Tak | Wieczór – poranek (nocleg) |
| Atrakcja ogólna | ⚙️ Zależnie od miejsca | Rano – popołudnie |
Wszystkie decyzje dotyczące typów POI i rozkładu jazdy, na etapie końcowym są oceniane przez system w ramach systemu punktowego. Za każdą wycieczkę do zdobycia jest 7000 punktów.
Atrakcje należy dodawać w kolejności, w jakiej planujemy je odwiedzić, więc należy w głowie mieć już ułożony mniej więcej rozkład jazdy. Po dodaniu wszystkich atrakcji możemy przejść do planowania rozkładu jazdy.
🕓 Rozkład jazdy

Planując rozkład jazdy, musisz wziąć pod uwagę kilka czynników:
- ☀️ Golden Hours dopasowane do każdego typu atrakcji
- ⏱️ Czas na atrakcję (wspominany czas pobytu)
- 💤 Zmęczenie grupy (wskaźnik ukryty)
Zmęczenie grupy to ukryty wskaźnik, podobnie jak czas pobytu, jednak jego limit oscyluje w okolicach 12 godzin. To czas od momentu wyjazdu z punktu startowego lub hotelu do momentu powrotu z wycieczki. Zbyt krótki dzień daje karę za „zmarnowany dzień”, a zbyt długi – karę za przemęczenie i rozdrażnienie grupy.
Ustalając rozkład jazdy, musisz wziąć pod uwagę wszystkie te czynniki. Gra nie podpowiada żadnych wskazówek – wszystko zależy od Twojego wyczucia i zmysłu touroperatora.
📍 POI i popularność
Same POI poza wspomnianymi powyżej wskaźnikami jak cena, rodzaj (płatne/bezpłatne) posiadają jeszcze jeden – popularność. To ukryty wskaźnik, który determinuje, ile osób będzie w ogóle zainteresowanych wycieczką. Duże zoo w mieście wojewódzkim da wysoki popyt, a mało znany pomnik w odludziu – praktycznie żaden. Każde POI naturalnie jest też zaszeregowane do odpowiedniej grupy zgodnie z tabelą powyżej – mieszanie różnych POI również ma wpływ na ocenę – jednak to w jaki sposób, również musisz odkryć sam.
System przelicza wybrane na trasie POI i na tej podstawie wylicza bazowe zainteresowanie klientów (hotele mają wpływ jedynie na to jaki typ klienta będzie zainteresowany wyjazdem bez względu na rodzaje i liczbę POI). Jak wspominano wyżej, oceniana jest także różnorodność POI.
🏨 Hotele
Hotele służą noclegowi. Klasa hotelu determinuje, jaki typ klientów przyciągniesz do swojej wycieczki. To, jakie hotele sprawdzają się przy konkretnych trasach, musisz odkryć sam.
🚌 Autobus
Wybór autobusu ma bezpośredni wpływ na końcową ocenę wycieczki. System analizuje dopasowanie typu pojazdu do długości trasy (krótka, średnia, długa), jego stan techniczny i ocenę jakości (1.0–5.0 gwiazdek). Autobus w złym stanie lub niedopasowany obniża punktację, a co za tym idzie — reputację firmy. Wybierasz między standardowymi typami dostępnymi w grze – miejski – regio – turystyk i wybierasz go z rozwijanej listy w kreatorze wycieczki.

🧭 Przewodnik
Przewodnik to osoba z wiedzą, która potrafi opowiadać o odwiedzanych atrakcjach. Jeśli jest na trasie, gdzie nie jest potrzebny – obniża wynik. Jeśli go brak, a atrakcje wymagają jego obecności – również obniża wynik. Zbyt dobry przewodnik na słabej trasie lub zbyt słaby na wymagającej także działa na niekorzyść. Przewodnika wybierasz z rozwijanej listy w kreatorze wycieczki.
🧑✈️ Pilot
Pilot pełni inną funkcję — dba o organizację grupy i wspiera kierowcę w podróży między POI. Zasada punktacji jest podobna jak w przypadku przewodnika – co do zasady, jego obecność na krótkiej trasie może obniżać punktację. Pilota wybierasz z rozwijanej listy w kreatorze wycieczki. Im więcej POI, tym rola pilota rośnie.
💰 Co dalej?
Dowiedziałeś się już o Golden Hours, czasie pobytu i zasadach POI. Po ułożeniu rozkładu jazdy i wybraniu daty, musisz zdecydować jeszcze o paru rzeczach:
- 💵 Cena za miejsce – to cena, jaką klienci płacą za udział w wycieczce – wpisujesz ją w kreatorze wycieczki. Wskazówka: cena powinna odzwierciedlać wartość atrakcji – ludzie nie są głupi i nie lubią przepłacać.
- 🧮 Klienci oceniają Twoją ofertę przed zakupem i po wycieczce, porównując wartość do ceny.
- 📊 Algorytm gry generuje bazowy maksymalny popyt – liczbę osób, które mogą kupić wycieczkę.
Następnie maksymalny popyt jest zestawiany z ceną, którą ustaliłeś. Zbyt wysoka cena powoduje, że nie ma chętnych na zakup wycieczki, z kolei niższa cena przyczynia się do wykorzystania maksymalnego popytu. Ważne: gdy wyczerpie się popyt maksymalny, nie sprzedasz więcej miejsc na wycieczce!
🏢 Reputacja firmy
Twoja ogólna reputacja wpływa na popyt. Im wyższa, tym większe zaufanie i sprzedaż. Tworzy to obieg: dobre wycieczki → wysoka reputacja → większa sprzedaż → jeszcze większa reputacja.
Algorytm symuluje popyt dynamicznie – na podstawie jakości trasy, reputacji biura, popularności atrakcji, populacji regionu startowego oraz oczywiście ceny. Na tej podstawie losowo generowani są klienci.
🎲 RNG i sprzedaż
- Nie znasz i nie poznasz maksymalnego popytu – to wartość ukryta.
- Co 1–15 minut algorytm porównuje popyt i cenę, wyliczając szansę sprzedaży.
- Szansa na sprzedaż spada wraz z liczbą sprzedanych miejsc.
- Aktywny gracz (ostatnie logowanie ≤ 1h) ma maksymalną szansę sprzedaży.
- Po 6h bez logowania szansa = 0%.
- Regularne logowanie resetuje mnożnik i utrzymuje sprzedaż.
System ten premiuje prezesów, którzy regularnie doglądają swojego interesu.
Ważne: może się zdarzyć, że podczas Twojej obecności w grze Buslaja skontaktuje się z Tobą z pytaniem od klienta. Jeśli masz wolne miejsca – możesz je sprzedać mimo limitu popytu. Ta mechanika omija system RNG.
💵 Wynagrodzenie za wycieczkę
Wynagrodzenie za wycieczkę obliczane jest jako ilość sprzedanych miejsc × cena. Długość trasy nie ma znaczenia. Wypłata działa jak w zwykłych zleceniach – z biletami i reputacją.
⭐ Reputacja za zlecenia
Za każde zrealizowane zlecenie z co najmniej jednym pasażerem system wypłaca punkty reputacji na podstawie punktacji wycieczki. Nie zależą one od ceny, tylko od tego, czy wycieczka się odbyła.
Punktów do zdobycia: 7000
Wzór: liczba_punktów / 100000 - 0.025
Neutralna reputacja: 2500 pkt
Zakres: od -0.025 do +0.045
Czytaj także